Studia Podyplomowe Nowoczesne Doradztwo Edukacyjne i Zawodowe Oparte na Danych
Studia Podyplomowe Nowoczesne Doradztwo Edukacyjne i Zawodowe Oparte na Danych rozwijają wiedzę i umiejętności poradnictwa w zakresie działania rynku pracy, źródeł i danych o rynku pracy, źródeł i sposobów wyszukiwania informacji o wolnych miejscach pracy, oraz korzystania z mediów społecznościowych dla celów edukacyjnych i zawodowych.
Praktyczna Wiedza
– perspektywy rozwoju zawodowego w zakresie doradztwa edukacyjnego i zawodowego
Formuła online
– oparta na uczestnictwie w interaktywnych zajęciach grupowych
Renomowana Kadra
– najlepsi eksperci z praktycznym doświadczeniem
Dlaczego warto?
- Absolwenci studiów podyplomowych nabywają nie tylko aktualną wiedzę na temat doradztwa edukacyjnego i zawodowego, ale również praktyczne narzędzia, metody i zasoby, które mogą wykorzystywać w codziennej pracy zawodowej.
- Słuchacze przekładają teorię na praktykę w trakcie realizowania programu studiów.
- Zajęcia mają w dużym stopniu formułę warsztatów, a Słuchacze realizują projekty, które koncentrują się na rzeczywistych studiach przypadku: przygotowanie scenariusza przypadku, zebranie i analiza danych, a następnie sformułowanie wniosków i poradnictwo w obszarze zawodowym i / lub edukacyjnym.
Czy dla mnie?
Studia Podyplomowe Nowoczesne Doradztwo Edukacyjne i Zawodowe Oparte na Danych skierowane są w szczególności do:
- pracowników szeroko rozumianych instytucji rynku pracy,
- nauczycieli i pracowników dydaktycznych szkół i placówek oświatowych (w tym psychologów, pedagogów, wychowawców, pracowników socjalnych oraz kadry zarządzającej oświatą),
- wszystkich osób chcących poznać metody wspierania młodzieży i dorosłych w podejmowaniu optymalnych decyzji edukacyjno-zawodowych, tak, aby były one adekwatne zarówno do osobistych preferencji i predyspozycji, jak i wymagań i możliwości rynku pracy.
Rekomendacje
Studia Podyplomowe Nowoczesne Doradztwo Edukacyjne i Zawodowe Oparte na Danych to studia prowadzone w formie warsztatów i oparte na pracy zespołowej. Ich główny cel to nabycie umiejętności jak doradzać w oparciu o rzetelną wiedzą i aktualne informacje płynące z rynku pracy.
Program
- Otoczenie prawno-instytucjonalne i polityka rynku pracy
Przedmiot ma zapoznać słuchaczy z polityką rynku pracy rozumianą jako interwencje państwa stosowane w przypadku wystąpienia nierównowagi na rynku pracy. Omówiony zostanie szeroki wachlarz instrumentów aktywnej i pasywnej polityki rynku pracy. W trakcie zajęć słuchacze poznają system publicznych i niepublicznych podmiotów rynku pracy, w tym służb zatrudnienia oraz przepisy prawne (w tym nowe, będące w trakcie procesu legislacyjnego), które rynek pracy kształtują. - Dane GUS i dane administracyjne na temat lokalnych rynków pracy – dane w skali regionalnej i lokalnej
Żyjemy w czasach (wręcz) nadmiaru danych liczbowych, ale trzeba wiedzieć gdzie jakie dane są dostępne, i które źródła danych są rzetelne. Celem przedmiotu jest wskazanie źródeł danych publicznie dostępnych – dotyczących lokalnych rynków pracy, nauka umiejętności samodzielnej selekcji potrzebnych danych oraz ukazanie możliwości statystycznej analizy danych dostępnych w urzędach pracy. - Rynek wolnych miejsc pracy. Systematyczna analiza potrzeb pracodawców w zakresie zawodów i umiejętności. Jak pracodawcy poszukują pracowników?
Rynek wolnych miejsc pracy podlega nieustannym zmianom. Wynika to między innymi z ewolucji popytu na pracowników, np. powodowanej szybko zmieniającymi się technologiami, ale również w zakresie metod poszukiwania pracowników przez pracodawców. Przedmiotem tego bloku tematycznego jest wiedza i umiejętności na temat zawodów, kwalifikacji i umiejętności poszukiwanych przez pracodawców. Słuchacze dowiedzą się na jakich pracowników aktualnie zgłaszany jest popyt i jakie są prognozy w tym zakresie oraz jaka jest charakterystyka rynku wakatów z różnych punktów widzenia: przedsiębiorstw, sektora edukacji i publicznych służb zatrudnienia. Co więcej jednym z efektów kursu będzie umiejętność samodzielnego aktualizowania tej wiedzy w przyszłości na podstawie zróżnicowanych źródeł informacji. - Media społecznościowe w procesie poszukiwania pracy i rekrutacji pracowników
Media społecznościowe towarzyszą nam na co dzień w różnych obszarach życia. Jednym z takich obszarów jest praca zawodowa. W ramach przedmiotu, omówimy internetowy rynek pracy wraz z jego zaletami i wadami. Spróbujemy odpowiedzieć na pytania o znaczenie bycia obecnym w Internecie czy o skuteczne sposoby budowania marki osobistej online. Dokonamy przeglądu najważniejszych serwisów społecznościowych pod kątem poszukiwania pracy. - Doradztwo zawodowe i edukacyjne w procesie kształtowania kariery zawodowej – ZSK i ZRK
W ramach konwersatoriów i warsztatów słuchacze będą mieli okazję zapoznać się z metodami i narzędziami poradnictwa zawodowego i edukacyjnego wg modelu doradztwa wspierającego. Uczestnicy nauczą się technik towarzyszenia uczniom i klientom w odkrywaniu swojego potencjału, zasobów, mocnych stron, pogłębionej autorefleksji (wgląd w siebie, wzmacnianie samoświadomości i umiejętności wspierania w artykułowaniu własnej perspektywy. Model wspierający poradnictwa zawodowego wpisuje się w wizję edukacji przyszłości, zorientowanej na rozwój kompetencji kluczowych. Ponadto słuchacze nauczą się posługiwać rozwiązaniami i narzędziami oferowanymi przez Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK) takimi jak Polska Rama Kwalifikacji (PRK) oraz Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji (ZRK). Słuchacze będą znali zasady działania i będą umieli korzystać w praktyce z różnorodnych baz i rejestrów publicznych zawierających informacje o zawodach, kwalifikacjach i umiejętnościach. - Wypalenie zawodowe i elementy coachingu kariery
Blok tematyczny ma na celu zapoznanie słuchaczy z pojęciem wypalenia zawodowego wśród różnych grup pracowników wraz z omówieniem podstawowych elementów, które składają się na ten syndrom zawodowy. Uczestnicy studiów dowiedzą się w jaki sposób mierzyć wypalenie zawodowe z wykorzystaniem dostępnych testów psychologicznych. Poznamy główne czynniki sprzyjające wypaleniu zawodowemu oraz jego najważniejsze objawy. Po zdobyciu tej wiedzy, przejdziemy do omówienia metod radzenia sobie z wypaleniem zawodowym. Poznamy metody, które można stosować na poziomie indywidualnym oraz metody, które można wdrożyć na poziomie organizacyjnym.
Coaching kariery to blok tematyczny, który przybliża zagadnienie coachingu i specyfikę coachingu skoncentrowanego na rozwoju zawodowym. Słuchacze będą mieli możliwość zaznajomić się z narzędziami (zasobami) wykorzystywanymi w pracy coacha kariery. Poznamy współczesne podejścia do zagadnień kariery zawodowej i modele rozwoju kariery z naciskiem na zróżnicowanie wśród przedstawicieli różnych pokoleń. - Seminarium
„Jeżeli nie potrafisz czegoś prosto wyjaśnić - to znaczy, że niewystarczająco to rozumiesz.” Albert Einstein
Celem seminarium jest przekazanie i utrwalenie umiejętności praktycznych związanych z pisaniem tekstów, nie tylko akademickich. Zostaną omówione kwestie jak prawidłowo posługiwać się słowem, jak dobierać rzetelne źródła naukowe, jak umiejętnie korzystać z danych i literatury przedmiotu, jak pisać zwięzłe i zrozumiałe teksty.
Kierownik studiów
Profesor uczelni w Katedrze Ekonomii I – doktor habilitowany w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie ekonomia i finanse (2021), członek Polish Pension Group (PPG), Life Course Centre Research Affiliate w Australii. Absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego (studia magisterskie) i Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie (studia doktoranckie i doktorat w 2013). Kierownik projektów badawczych finansowanych przez Narodowe Centrum Nauki i CERGE–EI Foundation.
Wykładowcy
Doktor habilitowany nauk ekonomicznych, profesor Uniwersytetu Łódzkiego. W okresie kwiecień 2020–lipiec 2021 r. pełnił funkcję dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie, a w okresie lipiec 2016 – październik 2019 r. dyrektora Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych w Warszawie. Ekspert Team Europe.
Posiada wieloletnie doświadczenie badawcze i naukowe. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na problematyce edukacji, polityce oświatowej i oświacie w polityce publicznej a także kształtowaniu kapitału ludzkiego. Uczestniczyła w wielu badaniach międzynarodowych i krajowych.
Prowadzi badania z zakresu ekonomii pracy i polityk publicznych, w szczególności dotyczących aktywnej i pasywnej polityki rynku pracy w oparciu o różnorodne zbiory danych, w tym jednostkowe dane administracyjne. Z przekonania i wyboru prowadzi zajęcia oraz szkoli z pisania tekstów naukowych, tak by było mądrze, ale czytelnie i zrozumiale, bo liczy się odbiorca.
Pracuje w Instytucie Badań Edukacyjnych jako asystent naukowy i kierownik projektu ReferNet, gdzie zajmuje się edukacją, w szczególności kształceniem i doradztwem zawodowym. Z doradztwem zawodowym związany jest od 2004 r. Współprowadził Szkolny Ośrodek Kariery z pierwszej edycji Programu Aktywizacji Zawodowej Absolwentów „PIERWSZA PRACA”.
Absolwent Uniwersytetu Łódzkiego, gdzie ukończył studia magisterskie na kierunku Informatyka i Ekonometria. Jest obecnie studentem magisterskich studiów psychologicznych na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. W ramach działalności studenckiej, prowadzi między innymi badania nad związkiem pomiędzy wypaleniem zawodowym a pozytywnymi emocjami, takimi jak szczęście, nadzieja, wdzięczność. Interesuje się również etyką badań nad wypaleniem zawodowym w kontekście środowiska pracy biurowej.
Pracuje w Instytucie Badań Edukacyjnych i w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, gdzie zajmuje się edukacją, politykami edukacji i rynku pracy oraz ekonomią. W rolach eksperckich i wykonawczych zajmuje się tematami takimi jak: Zintegrowany System Kwalifikacji i ramy kwalifikacji; rozwój aplikacji dotyczących uczenia się, wyboru ścieżki edukacyjno–zawodowej z wykorzystaniem inżynierii językowej; ontologie umiejętności i formalizacja wiedzy o umiejętnościach, kwalifikacjach i umiejętnościach; polityka edukacyjna, polityka na rzecz uczenia się przez całe życie; kształcenie zawodowe, szkolnictwo wyższe i zapewnianie jakości; indywidualne rachunki szkoleniowe, micro–credentials (mikropoświadczenia); ekonomia instytucjonalna, działalność edukacyjna przedsiębiorstw, modele kapitalizmu.
Doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, socjolożka, doradczyni zawodowa, eksperta ds. ICF, wykwalifikowana trenerka (certyfikat Szkoły Trenerów Biznesu Grupy TROP). Związana z trzecim sektorem od 2003 roku, w tym z Polskim Stowarzyszeniem na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną.
Doktor nauk społecznych w zakresie nauki o polityce publicznej oraz socjolog. Ekspert zewnętrzny m.in. Komisji Europejskiej, programu URBACT, programu Interreg CENTRAL EUROPE, European Science Foundation, Urban Innovative Actions, International Federation on Ageing. Członek m.in. International Sociological Association, European School of Social Innovation, European Citizen Science Association, Systemic Design Association, Socio-Gerontechnology Network.
Wicedyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz pracownik naukowy SGH. Reprezentuje Polskę w Grupie Doradczej ds. Europejskiej Ramy Kwalifikacji przy Komisji Europejskiej. Przewodniczący Rady Interesariuszy Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. W latach 2010–2017 ekspert w Instytucie Badań Edukacyjnych.
Doktor w dziedzinie nauk ekonomicznych, politolożka i psycholożka, adiunkt w Katedrze Polityki Społecznej w Instytucie Gospodarstwa Społecznego SGH w Warszawie. W swoich badaniach łączy metody jakościowe i ilościowe. Posiada doświadczenie badawcze i organizacyjne. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z readaptacją i reintegracją społeczną, profilaktyką społeczną i badaniami psychologicznymi.
Ekonomistka, analityczka i badaczka, od lat związana z Instytutem Badań Edukacyjnych (IBE). Pracowała w wielu projektach realizowanych przez IBE. Obecnie jest współodpowiedzialna za rozwój systemu monitoringu karier absolwentów szkół ponadpodstawowych. Specjalizuje się w ekonomii edukacji i rynku pracy.
Absolwentka Szkoły Głównej handlowej w Warszawie na kierunku Ekonomia. Jej główne zainteresowania obejmują rynek pracy, ekonomię zdrowia oraz koszty ekonomiczne wynikające z negatywnych zjawisk społecznych, takich jak np. przemoc czy wykluczenie. W ramach projektu Zintegrowana Platforma Analityczna, pracowała na danych dotyczących bezrobocia rejestrowanego w Polsce, co pozwoliło jej na dogłębne zrozumienie problematyki rynku pracy oraz wyzwań związanych z bezrobociem.
Jej doświadczenie zostało wzbogacone przez uczestnictwo w projekcie analizującym strukturę zawodową w Polsce w latach 1921–1990, gdzie badała historyczne zmiany w strukturze zatrudnienia i ich długofalowe konsekwencje ekonomiczne. Obecnie pracuje przy opracowaniu wyceny kosztów przemocy domowej w Polsce w ramach projektu SGH we współpracy z Niebieską Linią. Dodatkowo, jest zaangażowana w działalność Think Tank SGH dla ochrony zdrowia, gdzie uczestniczy w tworzeniu analiz i rekomendacji mających na celu poprawę systemu ochrony zdrowia w Polsce.
Informacje techniczne
Zajęcia będą organizowane za pośrednictwem aplikacji Microsoft TEAMS.
POBIERZ APLIKACJĘ MICROSOFT TEAMS
Aplikacja jest bezpłatna dla słuchaczy studiów podyplomowych SGH. Logowanie do aplikacji odbywa się za pośrednictwem kont SGH, które zostają nadane po przyjęciu na studia. Dla całej edycji zostanie stworzony jeden zespół, aby słuchacze mogli utrzymywać ze sobą kontakt. Każde zajęcia będą prowadzone na osobnym kanale. Dzięki temu wszystkie informacje dotyczące zajęć (materiały, zadania, dyskusja) będą w jednym miejscu i będzie można do nich wracać podczas trwania studiów.
Potrzebne będą komputer stacjonarny, laptop lub urządzenie mobilne (tablet, smartfon) z systemami operacyjnymi iOS i Android, ewentualnie słuchawki (np. od smartfona, które zawierają wbudowany mikrofon) – poprawiają jakość słuchania wykładu i wypowiedzi słuchaczy podczas dyskusji.
WYMAGANIA TECHNICZNE aplikacji MICROSOFT TEAMS
Jeśli mają Państwo jakieś wątpliwości dotyczące możliwości studiowania online, to zapraszamy na próbne zajęcia! W tym celu prosimy o kontakt z sekretarzem studiów.
Rekrutacja
Rekrutacja trwa.
Czas trwania studiów: 2 semestry.
Dokumenty wymagane podczas rekrutacji:
- umowa o warunkach odpłatności za studia,
- formularz aplikacyjny (wypełniany podczas rejestracji na studia),
- odpis dyplomu potwierdzającego ukończenie studiów co najmniej pierwszego stopnia,
Uwaga:
Osoby, które ukończyły studia na uczelni zagranicznej powinny dostarczyć zaświadczenie stwierdzające, że posiadany dyplom uprawnia do podjęcia studiów podyplomowych SGH.
Nostryfikacja i uznanie dyplomu
Warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia studiów jest obrona pracy dyplomowej przygotowywanej w ramach pracy zespołowej pod opieką promotora.
Opłaty
Opłata za całość studiów wynosi 5500 zł (możliwe raty).
W ramach opłaty SGH zapewni niezbędne materiały dydaktyczne i konspekty zajęć. Opłata pokrywa również koszty wydania świadectwa ukończenia studiów.
Indywidualny numer konta bankowego do wpłaty przekazywany jest podczas rejestracji na studia.
Kontakt
Sekretarz studiów
mgr Urszula Kurek
tel.: +48 517 451 590
e-mail: ukurek@sgh.waw.pl
Kierownik studiów
dr hab. Ewa Gałecka-Burdziak, prof. SGH
e-mail: eburdz@sgh.waw.pl
adres do korespondencji
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Kolegium Analiz Ekonomicznych, Katedra Ekonomii I
dopisek „Doradztwo edukacyjne i zawodowe”, z podaniem na kopercie numeru edycji oraz nazwiska sekretarza edycji
al. Niepodległości 162, 02-554 Warszawa
Organizator studiów
Kolegium Analiz Ekonomicznych
Katedra Ekonomii I
REKRUTACJA TRWA
- Studia online.
- Zajęcia będą odbywać się zazwyczaj raz w miesiącu, w piątki 17:00–20:15 oraz w soboty i niedziele 9:00–16:30.
- Opłata za całość studiów: 5500 zł (możliwe raty).
dr hab. Ewa Gałecka-Burdziak, prof. SGH
e-mail: eburdz@sgh.waw.pl
mgr Urszula Kurek
tel.: +48 517 451 590
e-mail: ukurek@sgh.waw.pl
Programy MBA i studia podyplomowe